HAKK'A YÖLEMEYEŞİMİZ -2 (NİYET)

HAKK'A YÖLEMEYEŞİMİZ -2 (NİYET)

 

   Tefekkür ile gönül kapısını açan Abdullah'ı  bir karanlık ve rutubet kokusu karşılayacaktır.O karanlık;Niyet,rutubet ise; Riyadır.O halde hemen yak ışıkları da niyetin belli olsun ve havalandır gönlünü rıza-i ilahi ile riyadan kurtulasın.Rabbim önce cümlemize çabalamayı versin,sonra da çabamızı devamlı ve muvaffık kılsın.

      NİYET 

 "De ki, gönlünüzdeki duyguları saklasanızda,açıklasanızda Allah hepsini bilir."(Al-i imran 29)

"Ameller (başka değil)ancak niyetlere göredir;herkesin niyeti ne ise eline geçecek odur.Kimin hicreti Allah ve Resulü (rızası ve hoşnutlukları)için ise onun hicreti Allah ve Resulü'ne müteveccih sayılır.Kim de nail olacağı bir dünya ve nikahlanacağı bir kadından ötürü hicret etmişse,onun hicreti de hedeflediği şeye göredir."(Buhari,Bedü'l-Vahy,1)

 Niyet,bir işi Allah rızası için yapmayı kalpten geçirmktir.İrade yönelik, kalbin yönelişidir.Kalbin uyanık ve şuurlu olması olması gerekir.Niyet sorgulaması;amelden önce olmalıdır.İbadetlerimizde olduğu gibi önce niyettir.Zaten bir işe giriştikten sonra sorgulamaya kalkışsa niyeti menfi bile olsa nefis onu savunmaya geçip müsbet gösterecektir.Kendimize şöle bir soru sormalıyız.Eğer ki bu işi kimseler duymasa,bilmese,görmese yine yaparmıydım.Niyetinde olan ne ; kendi ismini yüceltmek için mi yapıyorsun yoksa zaten yüce olan Allah 'ın ismi ile mi yapıyorsun amelini bir düşün.Sırf kendi şahsiyeti için bir ömür geçirinlerin ismini unutturmuyor kur'an doğrudur;ama  isimlerinin üzeine lanet yağdırdığımız Firavunlar'a olduğu gibi.Yine bir şahsı küçümsemeden öğüdünü yapanıda unutturmuyor üzerine dualarımızı gönderdiğimiz Lokman (as)gibi. Hizmetle şahsını değil,şahsınla hizmeti duyurmalısın.Yapılan amellerin kabul olunması için niyetin temiz olması ve o işte bilgi sahibi olmak gerekir. Sadece iyi niyet yeterli olmaz;aksi taktirde birşeyler yaptığımızı sanarken,bazı ihmaller yüzünden yahut işin usulunün bilinmemesinden dolayı farkında olmadan bazı şeyleride yıkıyor olabiliriz.Menkıbede anlatıldığı gibi;Ormanda bir ayının ayağı,kütük arasına sıkışır,kurtaramaz.Adamın biri bunu görüp ,ayının ayağını kütüğün arasından çıkarır.Ayı da bu adama bir iyilik düşünür.Ormandaki arıların yaptığı petekleri alıp getirir.Adam balı yiyince orada uyumaya başlar .Fakat tatlının kokusunu alan sinekler,adamın yüzüne konarak rhatsız eder.Ayı ise,kendisine iyilik eden adam rahat uyusun diye sinekleri kovar.Bakar ki kovmakla gitmiyor,sinekleri öldüreyim bari diye kocaman bir taş alıp adamın yüzüne konan sineklere vurur.Netice malum.Ayının ilmi olmadığı için fayda yerine zarar vermiştir.Ve çok önemli bir mevzuda elimizdeki tohumları dikerken toprağın verimliliğine de dikkat etmek lazım.İnsanlara yanlış şeyleri yaptırmaya vesile olan guruplara gidip faydalı şeyler anlatmak da o gurubun adamının sayısının çoğalmasına sebebiyet vericekse o temiz niyetli kardeşlerimizde bunda sorumlu olurlar.Sen oradan çıkıp gittikten sonra onları hangi amellere yönlendirdiğini bilmen lazım.Çünkü anlatan hoca sevildiğinde ve  itimad edildiğinde cemaatin de sevilmesine ve itimadının artmasına sebeb olacaktır.Rabbim hepimizi Ümmet adında toparlasın inşallah.

  Nizamiye medreseleri ilk kurulduğunda ulama karşı çıkmıştı.Çünkü oradan alınan islami eğitimle dünyalık da bir yere gelinindiği için kişinin niyeti bozulur demişler.Evet bugün de bu sorunla karşı karşıyayız.Daha öce bir hadis bile okumamış insanlar islamı ilimlere yöneldiler ama daha önce ki alanlarda yaptıkları gibi daha çok nereden sorumluyuz peşine düştüler zira amelleri için fıkıh gerekli değil ki! iyice ilme vakıf olsun. Tabi kimi kardeşlerimize vesile oluyor sınavları geçip de bir yere geldiği halde devam ediyorsa sıkıntı yok rahmet vardır,onları tenzih ederim.Çok ağır konuştun, mu dediniz?.Bir de Allah Rasulüne soralım isterseniz: "Kim kendisinde Allah'ın rızası aranan ilmi sadece dünyalığa sahip olmak için öğrenirse o kimse Kıyamet gününde cennetin kokusunu bile duyamaz"(Ebu davud;ilim 12).

  Niyeti temiz olanında işi bitmiş değildir.Çünkü asıl mesele niyeti korumaktır.Malesef ömrünün son dönemlerinde niyeti bozulup,küfür üzerine ölen alimlerinde olduğunu bildirir Rasulullah (SAV ).Hiç kimse ben nefsime güveniyorum diyemez.Zira Yusuf (as):"Ben nefsimi temize çıkarmıyorum.Çünkü nefis,gerçekten kötülüğü emreder.Ancak Rabbimin rahmetiyle bağışladığı hariç.Şüphesiz ki Rabbim, çok bağışlayıcıdır,çok acıyıcıdır."(yusuf-53).Demiştir.Nefis denen şey kötülüğü emreden bir şeydir. Sen ona tabi olmazsan,imanın kuvvetlenecek onun sesi cılızlaşacaktır.İçimizden geçen şeyleri fiiliyata dökmedikçe sıkıntı yoktur.O yüzden nefsini tetikleyecek şeylerden uzak durmazsa her nefis yanlışlara meyillidir.

   Ve son olarak sözlerimi güzelleştiren ve bu mevzunun önemini belirten bir hadisi şerif ile bitirmek istiyorum.

   "Kıyamet günü hesaba ilk çağırılacaklardan biri Allah yolunda öldürülen kişidir.Allah teala ona nimetlerini bildirir.O da hatırlar ve itiraf eder.Allah(cc) bu nimetler içinde ne yaptın?Buyurur.O'da:Senin yolunda şehid edilene dek savaştım,der.Allah(cc):Yalan söyledin!Sen "falanca cesur adam"denilmesini istedin ve bu da söylendi.Sonra onun için emir verir,huzurunda hesap çekilir ve cehenneme atılır.Ve ilim öğrenmiş adam ve bu ilmi öğreten.kuran iyice öğrenip okumuş olan getirilir.Allah ona olan nimetlerini bildirir.O da hatırlar ve itiraf eder.Allah (cc):bu nimetler içinde ne amel yaptın?buyurur.O'da:" ilim öğrendim,öğrettim ve senin rızan için kuran okudum"der.Allah (cc):Yalan söyledin,sen ilmi alimdir denilsin diye öğrendin,kur'an'ı çok güzel okuyor desinler diye okudun ve bu da denildi,der.Sonra onun için emir verir,huzurunda hesaba çekilir ve cehenneme atılır.Ve Allah kendisine genişlik ve her sınıftan mal verdiği kimse getirilir.Allah(cc) Ona nimetlerini bildirir,O'da hatırlar ve itiraf eder.Allah(cc) bu nimetler içinde ne amel yaptın? buyuru.O'da verilmesini sevdiğin her yola senin rızan için verdim der.Allah(cc) yalan söyledin!Sen falanca cömerttir desinler diye bunu yaptın ve bu da denildi,buyurur.Sonra onun için emir verir,huzurunda hesaba çekilir ve cehenneme atılır.(Müslim,Fezailü'l-cihad 152)

O halde uzak mı duralım?, demeyin sakın.Rabbim cümlemizi bu üç gurubun niyeti temiz olanlardan eylesin.Tek yapacağımız riyadan ve kardeşlerimizi riyaya atacak övgülerden sakınmak.Niyetin temiz olmasını sağlayacak en önemli adımı riyayı sonraki  makalemizde paylaşacağız,biiznillah.